2019. okt 19.

A királyi repülőgép-eltérítés

írta: Cabe Ferrant
A királyi repülőgép-eltérítés

ad_astra_aero_junkers_f13.jpgKilencvennyolc esztendeje, 1921. október 20-án a svájci Ad Astra Aero légitársaság Junkers F 13 típusú gépével illusztris vendégek indultak sétarepülésre. IV. Károly, a trónjáról már lemondott magyar király, felesége, Zita királyné. A gép két pilótája természetesnek vette, hogy világhírességeket néhány marcona úr is elkíséri. Annál nagyobb volt a meglepetésük, mikor nem sokkal a felszállás után az említett urak megjegyezték, hogy szép, szép a svájci táj, csodásak a hegyek, de a pilóták tegyenek már egy kis kitérőt Magyarország felé. Mivel „kérésüket” revolverekkel támasztották alá, a gép vezetőinek nem sok választása maradt…

Akkor még senki sem gondolt arra, hogy ez az esemény nem csupán a magyar történelembe kerül bele, mint IV. Károly második visszatérési kísérlete a trónra, de a polgári repüléssel foglalkozó annalesek is megemlítik majd, mint a világ első repülőgép-eltérítését.

A kalandregénybe illő kezdet után, a repülő a nyugat-magyarországi Cirák és Dénesfa határában landolt. Hogy a pilóták és a gép sorsa mi lett a továbbiakban, azt nem tudom.

A nyugat-magyarországi felkelés miatt sok királypárti legitimista gyűlt össze az országrészben, a visszatérő Károly rájuk támaszkodhatott. Az ellenforradalom több prominens személyiségével ellenkormányt alakított és vasúton indult Budapest felé, hogy a hatalmat magához ragadja. Ostenburg-Moravek Gyula Sopronban állomásozó, csendőr csapatai csatlakoztak hozzá, hogy ezeket kiegészítse, megállt az útba eső katonai helyőrségekben.

fortepan_19407.jpg

Biatorbágy vasútállomás, tábori mise 1921. X. 22 én, IV. Károly király és Zita királyné (a lámpaoszloptól balra) visszatérése során. (Fortepan 19407)

És a kalandregény itt kezdett „bohózatba” átfordulni… A gyakori megtorpanások miatt nem éppen száguldó tempóban haladt Budapest felé. Másutt viszont csak úgy peregtek események…

A környező államok bejelentették, hogy amennyiben a magyarok nem gátolják meg a király visszatérését, majd ezt megteszik az ő csapataik. Különösen a derék magyarfaló, Edvard Benes – ne feledjük a nevéhez fűződő dekrétumokat! - igyekezett a történteket egy újabb megszállás és – remélhetőleg – Magyarország további csonkítása érdekében felhasználni. A jugoszlávok rá is bólintottak az ötletére, de a románok, ezúttal – ki tudja miért? – higgadtabbaknak bizonyultak.

A magyar kormánynak, Horthynak nem sok mozgástere maradt. Még ha akadtak is a kormányban a király visszatérését kívánók, egyszerűen nem dönthettek másként, mint az eltávolítása mellett. Már feltéve, ha nem akarták belevinni az országot egy újabb, az akkori erőviszonyok ismeretében, teljesen esélytelen háborúba.

A király vonata sűrűn meg-megállva – még arra is jutott idő, hogy tábori misén vegyen részt útközben -, döcögött Pest felé. Ahol az a fura helyzet állt elő, hogy a törvényes kormány nem számíthatott a késlekedő hadseregre, de a különböző félkatonai szervezetek időhúzása is végzetesnek bizonyulhatott volna. Ekkor támadt Gömbös Gyulának az tréfás ötlete, hogy fegyverezzék fel az egyetemi diákságot és velük kíséreljék meg megállítani a királyhű erőket.

Károly javára legyen mondva: nem akart katonai erőket bevetni a hatalom megszerzéséhez, inkább csak demonstratív céllal kereste fel - és eskette fel saját magára - útközben a katonai helyőrségeket. 

Megbízásából, október 23. első óráiban érkezett a királypárti Hegedűs Pál altábornagy Budapestre, hogy a város katonai parancsnokát rábírja az átállásra. Ha ez sikerül neki, úgy vérontás nélkül vehette volna át az országot IV. Károly, aki eközben, a királyi vonattal, Tatán várakozott.

Az altábornagy először Horthyval, majd Bethlen Istvánnal tárgyalt. Bethlennél Thomas Hohler angol főmegbízott arról tájékoztatta, hogy Nagy-Britannia semmiképp sem fogja királynak elismerni Károlyt.

Míg Budapesten folytak a tárgyalások, Budaörs környékén lezajlott egy kisebb csetepaté, mely későbbiekben budaörsi csata néven híresült el.

A királypárti erők nem tudhatták, hogy csak pár száz kiképzetlen egyetemista védi a várost. Károlynak, aki valóban nem akart vérontást, már ennyi is elég volt, hogy megállítsa az övéit. Bízott abban, hogy a budapesti tárgyalások során megbízottai célt érnek.

A várakozás, halogatás azonban a bukást jelentette számára. Huszonharmadikán délelőttre megérkeztek Budapestre az első kormányhű katonai csapatok. Ezután a két fél fegyverszünetet kötött.

A rövid – és hála Istennek – kevés véráldozattal járó csata elveszítése katasztrofális következményekkel járt az utolsó király számára. Hívei sorra pártoltak el tőle, még a nyugati megyékben, korábban rá felesküdött csapatok is. Másnap, a tárgyalásokon, ennek ellenére visszautasította a lemondás lehetőségét. Ezek után ismét szórványos lövöldözés tört ki, de a király visszavonulást parancsolt. Ostenburg egységét bekerítették és lefegyverezték a kormányhű erők. Ezzel valójában le is zárult IV. Károly második visszatérési kísérlete.

"Károlyt a tatai Eszterházy-kastélyban fogták el október 25-én. Egy pillanatra élete is veszélyben forgott, mert egy fegyelmezetlen különítmény meg akarta ölni. Horthyék azonban vigyáztak, hogy haja szála se görbüljön. A tihanyi apátságba vitték, s még jelképesen sem vették el a kardját. Vendég és fogoly volt egyszerre.

A királyjárások záróakkordja volt, hogy a nemzetgyűlés 1921. november 6-án kimondta a Habsburgok trónfosztását - Magyarország király nélküli királyság lett.” -  Szász Zoltán: Habsburg Károly életútja

Forrás: Wikipédia; Origo.hu; Mult-kor.hu; Rubicon.hu; Historia.hu.

Nyitókép: Ad Astra Aero S.A. : Junker F 13 (CH 92) / Wikipédia

Szólj hozzá

Fősodor Kupalői históriák Tán történelem